FAQ

Planning

Wanneer U een offerte aanvraagt zullen wij U contacteren voor een verkennend gesprek met één van onze vertegenwoordigers. Als U daarna onze offerte accepteert maken wij Uw dossier op en sturen wij U een voorschotfactuur. Na het betalen van de voorschot factuur zal U worden gecontacteerd door de dienst planning voor een plaatsingsdatum. Deze plaatsingsdatum geldt.

Dit wordt meegedeeld tijdens het contact met de dienst planning. Naargelang de situatie zal uw contactpersoon beoordelen of een parkeerverbod nodig is.

Ook dit hangt af van de situatie. Tijdens het contact met de dienst planning zal bekeken worden of een hoogtewerker nodig is. Dit hangt onder meer af van de hoogte van de dakrand en de toegankelijkheid van het dak. Balti Solar zorgt voor een hoogtewerker.

De vertegenwoordiger die bij u langskwam heeft alle nodige informatie al verzameld. Een technisch bezoek is dus niet meer nodig.

Keuring en Premies

Uw keuring wordt aangevraagd door Balti. Het keuringsorganisme zal u rechtstreeks contacteren (per mail) om een afspraak vast te leggen. Het is belangrijk dat de keuringsdatum na de plaatsingsdatum ligt.

  1. de zonnepanelen zijn geplaatst en gekeurd.
  2. De digitale teller is geplaatst.
  3. de zonnepanelen zijn aangemeld bij Fluvius
  4. U krijgt na aanmelding van de zonnepanelen een G-Nummer van Fluvius. Zodra Fluvius uw dossier volledig verwerkt heeft, zal dit nummer geactiveerd worden en kunt u uw premie aanvragen. Bij vragen hierover: contacteer Fluvius op
    078 35 35 34
  1. de thuisbatterij is geplaatst en gekeurd
  2. de thuisbatterij is geregistreerd bij Fluvius en u hebt het
    B- nummer van de installatie ontvangen. Het kan even duren voor dit nummer actief wordt en u de premie-aanvraag kan starten. Bij vragen hierover: http://www.energiesparen.be

     

  3. de digitale teller is geplaatst.

Nadat wij het niet-conforme verslag ontvangen hebben, contacteert onze technische dienst u om een interventie in te plannen. Zodra deze is ingepland wordt er voor u een herkeuring aangevraagd

De aarding is een basisveiligheid van uw woning, deze wordt verondersteld in orde te zijn. Het conform zetten hiervan is niet in de prijs inbegrepen van de offerte. U kan dit uiteraard via onze diensten laten in orde brengen of u kunt zelf een elektricien aanstellen om de werken uit te voeren. U wordt hiervan per mail op de hoogte gebracht en dient dan per kerende uw voorkeur door te geven. Een herkeuring is wel in de prijs inbegrepen. 

Deze verklaring heeft u nodig om de premie van uw thuisbatterij aan te vragen (niet voor premie zonnepanelen). We kunnen deze verklaring pas opstellen nadat de digitale teller geplaatst werd door Fluvius. Indien u nog geen digitale teller had op moment van keuring zal u gevraagd worden om een foto te bezorgen zodra de teller geplaatst is. 

Ons certiferingsnummer is 03507.
Dit is terug te vinden op de facturen links bovenaan

Technische vragen

Bij het installeren van de thuisbatterijen kunnen we deze niet direct opladen tot 100%. Dit dient langzaamaan te gebeuren. De verschillende modules moeten, als het waar, op elkaar afgestemd worden. Dit gebeurt automatisch door de batterijen te opladen en te ontladen. Na een tijdje zullen de modules op elkaar afgestemd worden en kan de batterij voor de volle 100% gebruikt worden.

Li-ion batterijen mogen NOOIT tot 0% ontladen worden. Bij andere apparaten met li-ion batterijen geldt dit ook. Op andere apparaten wordt er echter een andere waarde dan de werkelijke waarde getoond. De waarde die U via SolisCloud of op Uw omvormer te zien krijgt is de werkelijke capaciteit van de batterij.

  1. Het overzicht op de app geeft geen actuele status weer. Wat de app doet is een “screenshot” maken van wat er op dat moment gebeurt. Deze “screenshot” is wat U te zien krijgt op de app. Dit gebeurt ongeveer elke 15 minuten. Verder is het verbruik in Uw huis continu in verandering. Hierdoor dient het volledige systeem zich constant aan te passen aan de huidige situatie. Doordat de app dus steeds een “screenshot” neemt van het continu veranderende systeem kunnen de waarden af en toe afwijken van de werkelijke waarden.
  2. Als U een actuele weergave van de waarden wilt kunt U altijd op het scherm van de omvormer (RHI) kijken. Als U een
    RAI-omvormer heeft kan de technische dienst U helpen om de actuele waarden te bekijken.

Dit probleem kan vaak opgelost worden door een update van Solis. Contacteer onze klantendienst en wij zullen een update van Uw installatie vragen. U kunt echter zelf al een reset uitvoeren van de batterijen. Hieronder leggen we uit hoe je dit doet.

  1. Open de batterijkist
  2. Aan de linkerkant vindt u een aan/uit knop deze mag u van alle batterij-modules op 0 plaatsen.
  3. Wacht even (5 min).
  4. Schakel alle batterij-modules opnieuw in.
  5. Aan de linker kant van de modules kan u ook een rode knop terugvinden met bijschrift SW (Bij de module die zich het dichtst bij de omvormer bevindt): hou deze rode knop ingedrukt tot dat alle batterijen oplichten.

Hiermee voert U een reset uit van de batterijen. Als alles goed gelukt is zou het alarmsignaal gestopt moeten zijn. Wij informeren U vanaf Solis de update heeft uitgevoerd.

*Bij bepaalde batterijen is er geen aan/uit knop aanwezig maar een zekering (zie afbeelding). Die mag je uitschakelen en daarna ook de rode knop ingedrukt houden.

 

De installatie blijft verder produceren/werken, het is enkel de monitoring die niet meer kan geraadpleegd worden.

U vindt een uitgebreide uitleg voor het opnieuw instellen van uw wifiverbinding op deze link.

Om een verhoging van Uw aansluitingsvermogen aan te vragen belt U naar Fluvius (078 35 35 34).
Kies in het keuzemenu voor optie 3 (Hebt U een vraag over aanpassingen aan je meter of elektrische aansluiting)
Hierna zal U bij de juiste persoon terecht komen om een verhoging van Uw aansluitingvermogen aan te vragen.
 
Hou alvast zoveel mogelijk gegevens bij hand (Adres, Postcode, Naam eigenaar, etc…)